
Storytactics är en storybaserad strategi för sociala medier. Den hjälper dig hitta din sociala-medier-personlighet, pinpointa din publik och omvandlar dig till magiskt content på exempelvis Facebook, och Instagram. Strategin kan användas av företag, organisationer, artister och influencers och kan sammanfattas såhär:

1. Huvudpersonen.
Hitta mål, styrkor, svagheter och en engagerande kamp som får publiken att bättre förstå och vilja följa din framtida resa.

2. Publiken.
Vilka är dina följare och fans? Vad går de igång på, var hänger de och vad behöver de?

3. Handlingen.
Definiera ett antal framtida händelser baserat på publikens behov och dina aktiviteter. Dessa presenteras genom en serie värdeskapande inlägg som följs av uppmaning till motprestation.

4. Publicera.
Posta inläggen i relevanta sociala medie-kanaler baserat på var publiken hänger.

5. Interagera.
Interagera med publiken. Utvärdera resultatet löpande genom statistikverktyg. Hitta nya följare genom eget engagemang och med hjälp av smarta appar.

6. Revidera.
Revidera strategin efter en säsong. Är publiken densamma? Några händelser som ska adderas till handlingen? Är kanalerna fortfarande relevanta?