
Uppstarten av de flesta Storytactics-projekt sker genom en workshop som sedan ligger till grund för strategin. Workshops finns i olika format och prisklasser beroende på ambitionsnivå och budget. Här följer ett exempel på innehåll:

1. Om sociala medier idag.
Omvärldsbevakning. Statistik kring användandet av sociala medier och orsakerna att vi hänger där.

2. Storytelling – Formeln till allt framgångsrikt berättande.
Vi går igenom storyformeln där publiken följer en huvudperson på en ”förändringsresa”. Denna har styrkor och svagheter och vill något väldigt mycket. För att få till en kamp behövs ett motstånd som strävar i motsatt riktning. Det leder till handling och genom valen avslöjas personligheten. Långsiktigt leder det också till förändring.

3. Storyanalys.
Vi analyserar några filmer/berättelser för att få en grundläggande förståelse för storyns byggstenar.

4. Märkesanalys.
Vi analyserar din verksamhet enligt formeln. Försöker hitta kampen som får folk att bry sig. Nåt som känns äkta och meningsfullt. Vad kämpar du för och vad vill du? Vilka är styrkorna/svagheterna och vad består motståndet av?

5. Personligheten – Arketyptest.
Vi utför en arketypanalys. VEM är du och VARFÖR finns du? Vi analyserar testen och diskuterar resultaten.

6. Publiken/Följarna.
Att lyckas i sociala medier handlar om att skapa värde för sin publik. För att lyckas med det behöver du ta reda på mer om dina följare. Var hänger dom, vad går dom igång på och vad vill du dom ska tycka/känna/göra?

7. Strategin – Handlingen.
Show, don´t tell! Bara genom handling kan du visa vem du egentligen är. Vi listar dina framtida nyckelhändelser, utgår från vad publiken behöver och funderar kring hur händelserna kan presenteras genom ”mikro-content” i sociala medier.

8. Konkreta innehållstips.
Hur skapar du engagerande innehåll i sociala medier? Vi kikar på framgångsrika varumärken / organisationer och delar allmäna tips och råd.

9. Plattformar och teknik.
Hur hittar du nya följare samt interagerar och fördjupar relationerna din befintliga publik? Vi går igenom några smarta tekniska lösningar/appar och diskuterar planeringsflöden.

Hör av dig!
Vill du ha en PDF med Actionforms 30 bästa contenttips, snacka föreläsningar och workshops eller spåna på vad vi skulle kunna göra tillsammans? Tveka inte. Kontakta Storybyrån Actionform!